Zo maak je nog eens wat mee - Reisverslag uit Anhée, België van Toos Riet - WaarBenJij.nu Zo maak je nog eens wat mee - Reisverslag uit Anhée, België van Toos Riet - WaarBenJij.nu

Zo maak je nog eens wat mee

Door: Toos van Riet

Blijf op de hoogte en volg Toos

16 April 2017 | België, Anhée

Donderdag alleen op pad. Na een bezoekje aan de basiliek en het ontbijt vertrok ik. Mapsme.op mijn telefoon leidde me door wijdse velden, boomgaarden en een enkele keer langs een drukke weg. Stralend weer, na een mooie tocht arriveerde ik om 17:30 bij mijn gastgezin in Orp-Jauche. Inmiddels ben ik de taalgrens al gepasseerd.
Een hartelijk ontvangst, in een prachtig huis, dat in een woonblad niet zou misstaan. Lekker gegeten aan een mooi gedekte tafel, een lekker wijntje erbij. Gezellig gebabbeld met Christiane en Peter, Peter is van origine Nederlander en spreekt goed Nederlands. Zijn vrouw is Franstalig, maar deed haar best om Nederlands te spreken.
Voor al deze luxe word een vergoeding van 10 euro gevraagd, ik wilde meer geven, maar dat wilde mijn gastheer niet. Hij had niet voldoende wisselgeld, ik kreeg van hem Zwitserse Franks, die komen over enkele weken nog van pas.

Op naar Namen, in deze stad met zijn citadel, had ik hetzelfde onderdak als 4 jaar eerder. Lekker opgefrist, ging ik de stad nog verkennen.
Ik ben de citadel opgelopen, even later stond ik voor de keuze, het pad naar boven of dat pad dat naar beneden liep. Ik koos voor het laatste, meteen zag ik een tafereel a la Clinton en Monica Lewinsky. Dus niet geschikt voor
jeudige kijkers, hoewel ik niet meer in deze categorie val, besloot ik toch maar voor het andere pad te kiezen. Je maakt wat mee als pelgrim !


Zaterdag op weg naar Anhee, lopend langs de Maas. Een beetje regen, maar verder goed wandelweer. Eventjes van mijn route afgeweken, daar kreeg ik
snel spijt van. Stijl omhoog en zo ook weer naar beneden, mijn stokken zijn onmisbaar. Terug op mijn route ontmoette ik een vader met zijn zoon, uit Veghel, op weg naar Compostella. Zij hebben een tent bij zich. Toen ik vertelde dat ik altijd onderdak vind, vroegen zij me verbaasd hoe ik aan die adressen kwam. Ondanks dat zij hetzelfde boekje voor België hebben, hadden zij de slaapadressen achterin niet opgemerkt. De oudste man
verzekerde me, dat de tent snel teruggaat, als ze goede slaapplaatsen kunnen vinden. Toch fijn dat ik hen kon helpen.

Mijn gastvrouw, heeft voor mij al tot en met dinsdag onderdak besproken.
Vandaag ga ik naar Givet.
Ik zit weer helemaal in het pelgrimsleven. Geregeld krijg ik de vraag of ik op weg ben naar Compostella. Tot Reims lopen de routes gelijk.
Het is heerlijk om weer onderweg te zijn. Dankzij de moderne techniek heb ik mijn kinderen en kleinkinderen al gezien en gesproken.
Kortom, ik heb er weer zin in.
Fijne paasdagen !

  • 16 April 2017 - 09:32

    Guus En RITA:

    Ha die Toos
    Zo te lezen Ben je weer helemaal de ouwe. Lekker onderweg en mensen van allerlei pluimage ontmoeten. Alleen jammer dat je geen foto mee stuurde van wat zich daar op de citadel van Namen afspeelde. Maar je wil het natuurlijk netjes houden en dat is maar goed ook.
    ""GOED BEZIG"
    Rita en Guus.

  • 16 April 2017 - 10:06

    Hera:

    He Toos,
    Ik lees wel dat je weer helemaal in je element bent:)
    Tja als ze in Nederland de erotische beurs stoppen moet je het toch ergens anders vandaan halen:):)
    Jij ook fijne Paasdagen en veel wandel plezier.
    Lieve groetjes Hera en Henrie.

  • 16 April 2017 - 10:16

    Hennie Knippels:

    Volgens mij ben je helemaal in je element als pelgrim,heerlijk verhaal zo lopen we een beetje mee,zonder moe te worden,loop ze

  • 16 April 2017 - 10:39

    Agnes:

    Leuk Toos! Hartelijke groeten van Nellie, Peter en Agnes

  • 16 April 2017 - 12:07

    Mieke M.:

    Ha die Toos....Ik heb mijn hielen nog maar net gelicht, en je gaat al 't verkeerde pad op, en wat voor een
    haha....
    Wat 'n mooie omgeving Toos, dat was genieten met je süpke en bammetje !!!
    Wandel ze nog , en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal.

    PAASGROETJES...
    Nol en Mieke

  • 16 April 2017 - 12:38

    Cees & Gerrie:

    Hoi Toos,
    Jij maakt nog eens wat mee op je pelgrimage! Hopend dat je redelijk tot goed weer blijft
    houden. Succes met de uitdaging en een fijne Pasen toegewenst.

    Je broer Cees & Gerrie.

  • 16 April 2017 - 16:15

    Rianne En Henkie:

    Hee die Toos ;

    Hier ben ik dan en zoals je ziet is alles goed gegaan met je link naar het reisverslag Waarschijnlijk de eerste keer over het hoofd gezien i.v.m. de titel .Wat is het weer genieten voor je en wat voor een prachtig avontuur ga je weer aan. Vol vertrouwen stap je lekker de wijde wereld weer in ,om deze keer op bezoek te gaan in Rome ! Een geweldige mooie stad en ik moet zeggen . Ik ga ook nog eens terug . Maar dan met het vliegtuig. Ik ga het je niet na doen te voet ( haha) Geniet van alles wat je gaat zien en ontdekken !Hopelijk stuurt de Baas van paus Franciscus wat extra zonnestralen naar beneden . Dat is hij wel verplicht na alle mooie bloemetjes die hij elk jaar krijgt voor de Paasdagen uit Nederland ( de ene dienst is de andere waard, niet waar ?? ) Een hele dikke kus en we zijn super trots op je Henkie en Rianne xxx Tot schrijvens

  • 16 April 2017 - 17:53

    Netty Van De Ven:

    Hallo Toos
    Wat leuk dat je op de wandel bent ,ongelooflijk trots kunnen ze op je zijn .Vind het heerlijk om je verhalen weer te lezen,heel veel loop genot en ik hou het zeker bij wat er allemaal op je pad komt.Ga zeker genieten.
    Heel veel groeten uit Nuenen.Dikke knuffel.xxx

  • 16 April 2017 - 19:48

    Jan En Sjan Muskens :

    Hoi Toos.
    Wat leuk om jouw verslag weer te lezen.
    Ja,je maakt wat mee onderweg hè ? En je bent pas 1week aan de wandel.
    Dat belooft nog wat !!
    Nog veel wandelplezier en we kijken al uit naar je volgend verslag.
    Groetjes Jan en Sjan Muskens.

  • 16 April 2017 - 21:56

    Nicole Van Oirschot:

    Hey Toos
    Wat leuk om jou verhalen hier weer te lezen.
    En wat een avontuur je weer allemaal beleeft.Er komt zo heel wat op je pad
    Wij wensen jou heel veel loop plezier, geniet en succes
    Groetjes De Fam van Oirschot

  • 17 April 2017 - 13:13

    Marga Van Der Aa:

    Hallo Toos.

    Fijn om je mailtjes te lezen.
    Je bent al een heel eind op weg.
    Wens je veel wandelplezier toe.

    Gr Marga.

  • 17 April 2017 - 14:08

    Willeke:

    HI Toos,
    Wat een verhaal weer! Jij zegt iets over mij, maar jij kan toch ook mooi vertellen! Hahaha
    Je moet mensen ook vooral niet storen die met een serieuzezaak bezig zijn.
    Maar je hebt snel koers gewijzigd lees ik.
    Fijn dat je goed weer hebt en goede logeer adressen!
    Kan niet wachten op je volgende verhaal.
    Dag lieve Toos, tot de volgende keer!
    Lieve groet Will

  • 18 April 2017 - 14:43

    Marion:

    Ha Toos,

    Ik vond het echt leuk dat ik jou met je dochters en Mieke tegenkwam in Eersel. Ik heb al tegen verschillende collega's/oud collega's verteld dat ik jou tegen ben gekomen en dat jij op weg bent naar Rome.
    Fantastisch dat jij deze nieuwe uitdaging weer aangaat.
    Zo te lezen maak jij het goed. Ik vind het leuk om jouw verhalen te lezen, en je zo te volgen.

    Lieve Groetjes uit Duizel.



  • 20 April 2017 - 22:57

    Anita Roijmans:

    Ha maot,
    Zie wel dat je weer vanalles meemaakt en ziet. Da maakt t wel leuk. Fijn dat je mooi weer hebt om te wandelen en gezellige slaapadressen treft. Zie weer uit naar je volgende verslag. Blijven we op de hoogte.
    Op naar de volgende kilometers. Veel loopplezier.

    Groetjes Aniet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Anhée

Toos

Moeder van drie kinderen en oma van vier kleinkinderen. Ik ben 59 jaar en wil nog een pelgrimstocht naar Rome ondernemen, nu ik nog een goede conditie heb.

Actief sinds 10 Jan. 2017
Verslag gelezen: 908
Totaal aantal bezoekers 77700

Voorgaande reizen:

09 April 2017 - 31 December 2017

Mijn tweede reis

Landen bezocht: